Jak budować wizerunek firmy – 10 porad, które ułatwią Ci uzyskanie pożądanego efektu

Jak budować wizerunek firmy ?

Jako przedsiębiorca lub menadżer stajesz przed trudnym zadaniem, jakim jest budowa wizerunku firmy. Wymaga ono wielotorowych, dobrze zorganizowanych działań i przede wszystkim wiedzy na ten temat. Poniżej zgromadziliśmy 10 praktycznych porad, które pomogą Ci w budowie pożądanego, pozytywnego wizerunku Twojej firmy.

1. Spójna kreacja i komunikacja

Nazwa, logo, slogany i hasła reklamowe, ulotki, banery oraz inne papierowe i cyfrowe materiały promocyjne składają się na identyfikację wizualną Twojej firmy. Bardzo istotna jest jej spójność – poszczególne elementy należy wykonać w jednakowym stylu, przy użyciu tych samych czcionek i przy zastosowaniu jednorodnych kolorów. Również nazwa i slogan powinny odpowiadać zarówno sobie, jak i pozostałym elementom identyfikacji wizualnej przedsiębiorstwa.

Aby zachować spójność kreacji, jej wykonanie warto zlecić jednej, zaufanej osobie lub firmie. Jeżeli projektem logo i ulotki zajmują się dwa różne podmioty, trudno o uzyskanie jednorodnych, pasujących do siebie rezultatów. Brak spójności jest widoczny na pierwszy rzut oka i mało profesjonalny – może zrujnować wizerunek Twojej firmy, dlatego zadbaj o zbieżność kreacji.

Spójna musi być nie tylko identyfikacja wizualna, lecz także komunikacja. We wszystkich kanałach i mediach, w których obecna jest Twoja marka, zwracaj się do potencjalnych klientów w podobny sposób. Zachowując naturalność w komunikacji, budujesz wiarygodność firmy. To z kolei pozwala na pozyskanie zaufania odbiorców i przekłada się na wyższą sprzedaż, a co za tym idzie – na większe zyski.

2. Budowanie relacji z klientem

Aby pozyskać lojalność potencjalnego klienta i sprawić, żeby obdarzył Twoją firmę zaufaniem, konieczne jest zbudowanie z nim relacji. Jak to zrobić? Kluczową rolę odgrywa w tym przypadku komunikacja, która powinna być nakierowana na potrzeby i wymagania klienta. Jako przedsiębiorca staraj się przekonać odbiorców Twoich produktów czy usług, że zależy Ci na ich wygodzie, zysku lub innych korzyściach, a nie wyłącznie na sprzedaży.

Działaj w taki sposób, aby klient miał poczucie, że się nim opiekujesz i o niego dbasz. Przekazuj pozytywne wartości, którymi kieruje się Twoja firma zamiast skupiać się tylko na poprawianiu zysków. Dokładnie analizuj i rozpoznawaj potrzeby klienta, aby następnie na nie odpowiadać, proponując swoje produkty czy usługi. Staraj się doradzać i pomagać, a nie nachalnie sprzedawać.

Traktuj klientów indywidualnie i dąż do stworzenia z nimi więzi, która polega na czymś więcej niż tylko oferowaniu produktów. Jak to zrobić? Dobrym zwyczajem jest np. wysyłanie życzeń czy upominków z okazji świąt, urodzin czy Nowego Roku. Równie istotne jest utrzymywanie relacji z klientem po zakończeniu transakcji – nawet, gdy kupi produkt, po jakimś czasie warto się z nim skontaktować, aby dowiedzieć się, czy jest zadowolony z wydanych pieniędzy i ewentualnie jak można usprawnić ofertę.

3. Odpowiednio dobrany i profesjonalnie wdrażany marketing

Jednym z najważniejszych narzędzi wykorzystywanych do budowania wizerunku firmy jest marketing. Zarówno dobór odpowiednich kanałów, w których promuje się markę, jak i samo prowadzenie kampanii i działań reklamowych mają kluczowe znaczenie dla jej postrzegania przez klientów. Dlatego dokładnie się zastanów, gdzie Twoja firma powinna się promować.

Dobierz formy i sposoby marketingu w taki sposób, aby dotrzeć do jak największej liczby potencjalnych klientów, a jednocześnie pamiętaj o spójności wizerunku ze specyfiką danego medium. Podczas gdy jedna firma – np. z branży rozrywkowej – z korzyścią może posługiwać się TikTokiem czy Snapchatem, w innym przypadku, jak np. przedsiębiorstwo pogrzebowe, obecność w takich mediach społecznościowych nie przyniesie żadnych profitów, a wręcz może zaszkodzić wizerunkowi.

Pamiętaj, że nie ma ludzi od wszystkiego – tym bardziej Ty osobiście nie zajmiesz się każdym elementem działań marketingowych swojej firmy. Bez zlecenia ich zewnętrznym specjalistom lub własnym pracownikom trudno będzie Ci osiągnąć sukces, dlatego z uwagą dobieraj współpracowników. W dużej mierze to właśnie od nich zależy wizerunek Twojego przedsiębiorstwa.

4. Zdobywanie certyfikatów, dyplomów, laurów

Jak budować wizerunek firmy

Jak budować wizerunek firmy

Nagrody, wyróżnienia i atesty podnoszą prestiż firmy i sprawiają, że jest postrzegana jako godna zaufania. Certyfikaty i dyplomy potwierdzające jakość produktów, wysoki poziom obsługi czy inne aspekty działalności przedsiębiorstwa stanowią dowód na profesjonalizm, co pozytywnie wpływ na wizerunek. „Laur Wiarygodności” jest jednym z polecanych certyfikatów, z których korzystają przedsiębiorstwa z całej Polski, aby wzmocnić swoją pozycję rynkową.

5. Współpraca z mediami

Nie każda działalność wymaga współpracy z mediami, ale w wielu przypadkach relatywnie niskim kosztem pozwala ona na zbudowanie mocnego, pożądanego wizerunku. Jeżeli o Twojej firmie pozytywnie mówi się w radiu, Internecie czy telewizji, osiągniesz z tego tytułu duże, wymierne korzyści. Dlatego warto angażować się w medialne projekty i próbować zdobyć rozgłos choćby w lokalnych pismach czy programach radiowych.

Umiejętna współpraca firmy z mediami wymaga kreatywności, wiedzy i umiejętności – jeżeli nimi nie dysponujesz, a wiesz, że rozgłos w prasie, radiu, Internecie i telewizji przyniesie Ci znaczny zysk, zatrudnij agencję albo specjalistę ds. public relations. Dzięki współpracy z profesjonalistami unikniesz potencjalnych błędów i efektywniej osiągniesz oczekiwane rezultaty.

6. Fachowe reagowanie na kryzysy i trudne sytuacja

Niezadowoleni klienci, złe recenzje produktów czy usług, negatywne komentarze w mediach społecznościowych, kłopoty z dostawami – to tylko kilka przykładowych problemów, które prędzej czy później spotykają każdego przedsiębiorcę. Sposób radzenia sobie z nimi można uznać za miarę wartości firmy. Problemy pojawiają się zawsze – pytanie, jak nad nimi zapanujesz.

Szybka wymiana zepsutego sprzętu na nowy, uprzejme wypunktowanie nierzetelnych elementów negatywnej recenzji, grzeczna odpowiedź na zarzuty stawiane w mediach społecznościowych, zatrudnienie nowego dostawcy – oto rozwiązania problemów, które mogą spotkać Twoją firmę. Wychodź z sytuacji kryzysowych tak szybko, jak się da, dbając o spójny i wyważony przekaz i mając na uwadze, że każdy popełnia błędy.

7. Działania CSR

Społeczna odpowiedzialność biznesu zakłada, że w swoich strategicznych planach i decyzjach przedsiębiorstwo uwzględnia nie tylko zysk, ale również wartości ważne dla społeczeństwa, jak np. warunki pracy pracowników, prawa człowieka czy ochrona środowiska. Wpisując się w ten trend, budujesz wizerunek firmy odpowiedzialnej społecznie, która dba o wyższe ideały, dlatego warto jej zaufać.

Na czym w praktyce polega społeczna odpowiedzialność biznesu? Tego rodzaju działania obejmują m.in.:

  • finansowanie organizacji pozarządowych,

  • udział w akcjach charytatywnych,

  • organizowanie edukacji dla dzieci pracowników,

  • prowadzenie kampanii edukacyjnych,

  • ochronę środowiska.

8. Dobre traktowanie pracowników

Ten podpunkt poniekąd wiąże się ze społeczną odpowiedzialnością biznesu, jednak jest tak istotny, że warto omówić go osobno. Nawet najlepiej kreowany wizerunek zewnętrzny firmy może bowiem zostać nadszarpnięty, o ile kierownictwo nie zadba o satysfakcję pracowników. Niskie zarobki, trudne warunki pracy, nieprzestrzeganie kodeksu pracy, opóźnienia w wypłatach – to tylko część karygodnych błędów w stosunku do pracowników, które mogą rujnować wizerunek przedsiębiorstwa.

Nie chodzi o to, żeby oferować zarobki znacząco przewyższające warunki rynkowe. Po prostu nie zaniżaj wynagrodzeń i wypłacaj je w ustalonym terminie, a pracowników traktuj w sposób uczciwy, sprawiedliwy i uprzejmy. Bądź dla nich wyrozumiały, co bynajmniej nie wyklucza obiektywnego oceniania i premiowania za dobrze wykonane obowiązki. Zawsze pamiętaj, że Twoi pracownicy są takimi samymi ludźmi jak Ty i nawet jeśli nie spełniają Twoich wymagań, zachowaj dla nich szacunek.

9. Pozyskiwanie referencji i opinii

Klienci podejmują decyzję zakupową na podstawie wielu zmiennych. Jak pokazują badania, do najważniejszych czynników, które wpływają na zainteresowanie produktem czy usługą, są opinie i referencje wystawione przez dotychczasowych użytkowników. Działa tu mechanizm społecznego dowodu słuszności – jeżeli wydźwięk recenzji jest pozytywny i wskazuje, że zakup był udany, stanowi to ważną zachętę do skorzystania z oferty. Pamiętaj o tym w swojej działalności.

Wspieraj budowanie wizerunku firmy opiniami niezależnie od tego, czy prowadzisz duży sklep internetowy, czy niewielką, lokalną działalność. Recenzje produktów na stronie WWW, pisemne referencje zadowolonych klientów oprawione w biurowej gablocie, korzystne opinie kontrahentów dołączane do ofert handlowych – to tylko kilka sposobów na zastosowanie społecznego dowodu słuszności.

10. Sponsoring

Sponsorując wydarzenia z Twojej branży lub inne inicjatywy, które budzą pozytywne skojarzenia w odbiorze społecznym i są spójne z wizerunkiem Twojej firmy, skutecznie go wzmacniasz. Pokazujesz się sporemu gronu potencjalnych klientów, którzy widzą, że Twoje przedsiębiorstwo angażuje się w ważne dla nich akcje. W sponsoringu kluczowy jest z jednej strony dobór wydarzeń, które się wspiera, a z drugiej ustalenie szczegółów współpracy w taki sposób, aby osiągnąć jak najlepsze korzyści wizerunkowe.

Sponsorując wydarzenia sportowe, edukacyjne, charytatywne, biznesowe i inne, dowodzisz, że Twoja firma jest odpowiedzialna społecznie i nie ogranicza działalności do perspektywy czystego zysku. Nie zmienia to faktu, że sponsorowanie głośnych medialnie inicjatyw pozwala na efektywne zwiększenie rozpoznawalności firmy, co przekłada się na wzrost zainteresowania Twoją ofertą.

Zapisz się na darmowy kurs !

Jak pozyskać Klienta ?

Jak budować wizerunek firmy ?

11

 

 

No votes yet.
Please wait...