Jako przedsiębiorca lub menadżer stajesz przed trudnym zadaniem, jakim jest budowa wizerunku firmy. Wymaga ono wielotorowych, dobrze zorganizowanych działań i przede wszystkim wiedzy na ten temat. Poniżej zgromadziliśmy 10 praktycznych porad, które pomogą Ci w budowie pożądanego, pozytywnego wizerunku Twojej firmy.
1. Spójna kreacja i komunikacja
Nazwa, logo, slogany i hasła reklamowe, ulotki, banery oraz inne papierowe i cyfrowe materiały promocyjne składają się na identyfikację wizualną Twojej firmy. Bardzo istotna jest jej spójność – poszczególne elementy należy wykonać w jednakowym stylu, przy użyciu tych samych czcionek i przy zastosowaniu jednorodnych kolorów. Również nazwa i slogan powinny odpowiadać zarówno sobie, jak i pozostałym elementom identyfikacji wizualnej przedsiębiorstwa.
Aby zachować spójność kreacji, jej wykonanie warto zlecić jednej, zaufanej osobie lub firmie. Jeżeli projektem logo i ulotki zajmują się dwa różne podmioty, trudno o uzyskanie jednorodnych, pasujących do siebie rezultatów. Brak spójności jest widoczny na pierwszy rzut oka i mało profesjonalny – może zrujnować wizerunek Twojej firmy, dlatego zadbaj o zbieżność kreacji.
Spójna musi być nie tylko identyfikacja wizualna, lecz także komunikacja. We wszystkich kanałach i mediach, w których obecna jest Twoja marka, zwracaj się do potencjalnych klientów w podobny sposób. Zachowując naturalność w komunikacji, budujesz wiarygodność firmy. To z kolei pozwala na pozyskanie zaufania odbiorców i przekłada się na wyższą sprzedaż, a co za tym idzie – na większe zyski.
2. Budowanie relacji z klientem
Aby pozyskać lojalność potencjalnego klienta i sprawić, żeby obdarzył Twoją firmę zaufaniem, konieczne jest zbudowanie z nim relacji. Jak to zrobić? Kluczową rolę odgrywa w tym przypadku komunikacja, która powinna być nakierowana na potrzeby i wymagania klienta. Jako przedsiębiorca staraj się przekonać odbiorców Twoich produktów czy usług, że zależy Ci na ich wygodzie, zysku lub innych korzyściach, a nie wyłącznie na sprzedaży.
Działaj w taki sposób, aby klient miał poczucie, że się nim opiekujesz i o niego dbasz. Przekazuj pozytywne wartości, którymi kieruje się Twoja firma zamiast skupiać się tylko na poprawianiu zysków. Dokładnie analizuj i rozpoznawaj potrzeby klienta, aby następnie na nie odpowiadać, proponując swoje produkty czy usługi. Staraj się doradzać i pomagać, a nie nachalnie sprzedawać.
Traktuj klientów indywidualnie i dąż do stworzenia z nimi więzi, która polega na czymś więcej niż tylko oferowaniu produktów. Jak to zrobić? Dobrym zwyczajem jest np. wysyłanie życzeń czy upominków z okazji świąt, urodzin czy Nowego Roku. Równie istotne jest utrzymywanie relacji z klientem po zakończeniu transakcji – nawet, gdy kupi produkt, po jakimś czasie warto się z nim skontaktować, aby dowiedzieć się, czy jest zadowolony z wydanych pieniędzy i ewentualnie jak można usprawnić ofertę.
3. Odpowiednio dobrany i profesjonalnie wdrażany marketing
Jednym z najważniejszych narzędzi wykorzystywanych do budowania wizerunku firmy jest marketing. Zarówno dobór odpowiednich kanałów, w których promuje się markę, jak i samo prowadzenie kampanii i działań reklamowych mają kluczowe znaczenie dla jej postrzegania przez klientów. Dlatego dokładnie się zastanów, gdzie Twoja firma powinna się promować.
Dobierz formy i sposoby marketingu w taki sposób, aby dotrzeć do jak największej liczby potencjalnych klientów, a jednocześnie pamiętaj o spójności wizerunku ze specyfiką danego medium. Podczas gdy jedna firma – np. z branży rozrywkowej – z korzyścią może posługiwać się TikTokiem czy Snapchatem, w innym przypadku, jak np. przedsiębiorstwo pogrzebowe, obecność w takich mediach społecznościowych nie przyniesie żadnych profitów, a wręcz może zaszkodzić wizerunkowi.
Pamiętaj, że nie ma ludzi od wszystkiego – tym bardziej Ty osobiście nie zajmiesz się każdym elementem działań marketingowych swojej firmy. Bez zlecenia ich zewnętrznym specjalistom lub własnym pracownikom trudno będzie Ci osiągnąć sukces, dlatego z uwagą dobieraj współpracowników. W dużej mierze to właśnie od nich zależy wizerunek Twojego przedsiębiorstwa.
4. Zdobywanie certyfikatów, dyplomów, laurów
Nagrody, wyróżnienia i atesty podnoszą prestiż firmy i sprawiają, że jest postrzegana jako godna zaufania. Certyfikaty i dyplomy potwierdzające jakość produktów, wysoki poziom obsługi czy inne aspekty działalności przedsiębiorstwa stanowią dowód na profesjonalizm, co pozytywnie wpływ na wizerunek. „Laur Wiarygodności” jest jednym z polecanych certyfikatów, z których korzystają przedsiębiorstwa z całej Polski, aby wzmocnić swoją pozycję rynkową.
5. Współpraca z mediami
Nie każda działalność wymaga współpracy z mediami, ale w wielu przypadkach relatywnie niskim kosztem pozwala ona na zbudowanie mocnego, pożądanego wizerunku. Jeżeli o Twojej firmie pozytywnie mówi się w radiu, Internecie czy telewizji, osiągniesz z tego tytułu duże, wymierne korzyści. Dlatego warto angażować się w medialne projekty i próbować zdobyć rozgłos choćby w lokalnych pismach czy programach radiowych.
Umiejętna współpraca firmy z mediami wymaga kreatywności, wiedzy i umiejętności – jeżeli nimi nie dysponujesz, a wiesz, że rozgłos w prasie, radiu, Internecie i telewizji przyniesie Ci znaczny zysk, zatrudnij agencję albo specjalistę ds. public relations. Dzięki współpracy z profesjonalistami unikniesz potencjalnych błędów i efektywniej osiągniesz oczekiwane rezultaty.
6. Fachowe reagowanie na kryzysy i trudne sytuacja
Niezadowoleni klienci, złe recenzje produktów czy usług, negatywne komentarze w mediach społecznościowych, kłopoty z dostawami – to tylko kilka przykładowych problemów, które prędzej czy później spotykają każdego przedsiębiorcę. Sposób radzenia sobie z nimi można uznać za miarę wartości firmy. Problemy pojawiają się zawsze – pytanie, jak nad nimi zapanujesz.
Szybka wymiana zepsutego sprzętu na nowy, uprzejme wypunktowanie nierzetelnych elementów negatywnej recenzji, grzeczna odpowiedź na zarzuty stawiane w mediach społecznościowych, zatrudnienie nowego dostawcy – oto rozwiązania problemów, które mogą spotkać Twoją firmę. Wychodź z sytuacji kryzysowych tak szybko, jak się da, dbając o spójny i wyważony przekaz i mając na uwadze, że każdy popełnia błędy.
7. Działania CSR
Społeczna odpowiedzialność biznesu zakłada, że w swoich strategicznych planach i decyzjach przedsiębiorstwo uwzględnia nie tylko zysk, ale również wartości ważne dla społeczeństawa, jak np. warunki pracy pracowników, prawa człowieka czy ochrona środowiska. Wpisując się w ten trend, budujesz wizerunek firmy odpowiedzialnej społecznie, która dba o wyższe ideały, dlatego warto jej zaufać.
Na czym w praktyce polega społeczna odpowiedzialność biznesu? Tego rodzaju działania obejmują m.in.:
- finansowanie organizacji pozarządowych,
- udział w akcjach charytatywnych,
- organizowanie edukacji dla dzieci pracowników,
- prowadzenie kampanii edukacyjnych,
- ochronę środowiska.
9. Pozyskiwanie referencji i opinii
Klienci podejmują decyzję zakupową na podstawie wielu zmiennych. Jak pokazują badania, do najważniejszych czynników, które wpływają na zainteresowanie produktem czy usługą, są opinie i referencje wystawione przez dotychczasowych użytkowników. Działa tu mechanizm społecznego dowodu słuszności – jeżeli wydźwięk recenzji jest pozytywny i wskazuje, że zakup był udany, stanowi to ważną zachętę do skorzystania z oferty. Pamiętaj o tym w swojej działalności.
Wspieraj budowanie wizerunku firmy opiniami niezależnie od tego, czy prowadzisz duży sklep internetowy, czy niewielką, lokalną działalność. Recenzje produktów na stronie WWW, pisemne referencje zadowolonych klientów oprawione w biurowej gablocie, korzystne opinie kontrahentów dołączane do ofert handlowych – to tylko kilka sposobów na zastosowanie społecznego dowodu słuszności.
10. Sponsoring
Sponsorując wydarzenia z Twojej branży lub inne inicjatywy, które budzą pozytywne skojarzenia w odbiorze społecznym i są spójne z wizerunkiem Twojej firmy, skutecznie go wzmacniasz. Pokazujesz się sporemu gronu potencjalnych klientów, którzy widzą, że Twoje przedsiębiorstwo angażuje się w ważne dla nich akcje. W sponsoringu kluczowy jest z jednej strony dobór wydarzeń, które się wspiera, a z drugiej ustalenie szczegółów współpracy w taki sposób, aby osiągnąć jak najlepsze korzyści wizerunkowe.
Sponsorując wydarzenia sportowe, edukacyjne, charytatywne, biznesowe i inne, dowodzisz, że Twoja firma jest odpowiedzialna społecznie i nie ogranicza działalności do perspektywy czystego zysku. Nie zmienia to faktu, że sponsorowanie głośnych medialnie inicjatyw pozwala na efektywne zwiększenie rozpoznawalności firmy, co przekłada się na wzrost zainteresowania Twoją ofertą.